reklama
cz / EN / esp

Jozef Sloboda: Na světě je nejdůležitější tvůj vlastní pocit

Zajímá vás, co módního návrháře Jozefa Slobodu inspiruje, proč hledá investora a kde se vidí za 20 let? To vše v našem rozhovoru.

reklama

Jozef Sloboda je jeden z mála českých designérů, kteří se zaměřili výhradně na pánskou módu. A je úspěšný. Jeho cesta při budování značky „Jozef Sloboda“ však nebyla úplně jednoduchá. Aby mohl své „impérium“ dále rozšiřovat, musí být neustále v obraze, sledovat trendy, dění v oboru, vymýšlet novinky a věrnostní  programy pro své zákazníky. Leckdo by si mohl myslet, že jako návrhář bude výstřední, ale to je omyl. Je konzervativní a miluje jednoduché a čisté linie. A kupodivu móda pro něj není alfou a omegou jeho života. Svůj žebříček hodnot si poskládal zcela jinak.

 

Jste původem Čech, nebo Slovák, ptám se kvůli vašemu příjmení?

Maminka je Češka a tatínek Slovák, ale vyrůstal jsem v Čechách. Na Slovensku jsem byl pouze do svých dvou let. Nicméně pocházím ze sedmi sourozenců, takže máme na Slovensku část rodiny.

 

Tak to jste opravdu početná rodina….

A také jsem z těch všech sourozenců jediný kluk.

 

Páni a jaké to bylo vyrůstat v tak početném ženském kolektivu?

Tak nějak jsem to nevnímal. Jelikož jsem byl předposlední dítě, tak věkový rozdíl už byl mezi mnou a nejstarší sestrou poměrně velký. Když jsem se odstěhovali ze Slovenska, tak dvě nejstarší sestry už byly dospělé a na Slovensku zůstaly. Ale i tak nás bylo dost :).

 

A kdy se začal projevovat váš vztah k módě?

Móda mě začala bavit hned od mládí. Vzpomínám si, že někdy kolem dvanácti let jsem začal pro své sestry šít oblečení. Vyrůstali jsme ale na vesnici, kde jsem neměl tolik příležitosti, tak jsem se přestěhoval po střední škole do Prahy.

 

A tam už jste se mohl začít realizovat…

No hned samozřejmě ne, přicházelo to postupně. Původně jsem dělal pánskou i dámskou módu, ale nechtěl jsem dělat jen čistou krejčovinu. Někdo něco navrhnul a já to zrealizoval. To mě tolik nebavilo. Měl jsem spousty nápadů a začal jsem přemýšlet nad tím, že bych se pustil i do navrhování vlastního obleční. Takže jsem ukončil zakázky a začal jsem v roce 2003 dělat vlastní kolekce. Na půl pánskou a dámskou.

 

…ale toto období netrvalo dlouho že?

Pánská móda se prodávala lépe, navíc jsem zjistil, že při malém  množství oděvů, které jsem tehdy dělal, byl problém se trefit do ženské velikosti a střihu. Tak jsem se rozhodl specializovat pouze na pánskou módu. Navíc jsem k navrhování pánských věcí měl blíž a také v té době jsem byl jeden z mála, kdo se věnoval čistě pánské módě.

 

Jaká byla a je vaše klientela?

Na začátku klientelu tvořila především gay komunita. Dnes gayové tvoří zhruba jednu třetinu zákazníků.

 

A co je důvodem?

V posledních letech jsme hodně inzerovali v pánských lifestylových časopisech a to úplně změnilo naši zákaznickou strukturu. Hodně bodů máme i za to, že se opravdu věnujeme výhradně pánské módě a netříštíme naše síly.

 

Nakupují u vás jenom muži, nebo například  i ženy mužům?

Hlavně muži, ale také ženy co chtějí udělat radost svým polovičkám. Věkové rozpětí je od mladého 18letého kluka po muže v produktivním věku. Nedávno přišel zákazník a koupil si celou kolekci (tedy kousky, které jsme měli v jeho velikosti). To potěší :).

 

Nedávno jste otevřel nový butik v Rytířské ulici, máte ještě někde další prodejny?

Teď mám jednu prodejnu právě v Rytířské, předtím jsem měl ještě jeden obchod, poblíž v centru, ale to nemělo smysl, mít dva butiky tak blízko sebe. Takže se teď věnuji pouze Rytířské. Splnil jsem si svůj sen mít luxusní prodejnu na dobrém místě a mým dalším cílem je posilovat značku.

 

Skvělý cíl, ale přece jen, nemáte zájem expandovat někam dál?

Víte, zřejmě i díky věku, do kterého jsem dospěl, v současnosti sumarizuji naše působení na trhu. Je mi 35 a snažím se představit si značku Jozef Sloboda za 10 let. Musí dojít k dalšímu rozvoji, nedokážu ani pomyslet, že za 10 let budu mít stále jednu prodejnu a nic by se nezměnilo. Uvědomil jsem si, že moje práce vyžaduje zásadní změny a už jsem našel cestu, jak toho docílit. Až bude plán hotový a připravený k realizaci, tak o tom můžeme dále pohovořit :). Tyto plány jsou však mnohem větší a vyžadují účast investora. Momentálně s někým jednám, ale pokud by některý z čtenářů v tomto směru měl zájem, budu rád, když mě bude kontaktovat.

 

Máte pro své zákazníky nějaké věrnostní programy?

Věrnostní karty jsme měli, vydávání nových je v tuto chvíli pozastaveno, příliš se nám neosvědčil způsob, jakým jsme je vydávali, na novém systému se pracuje. Jsem teď ve fázi, jak už jsem naznačil, kdy chci posilovat značku Jozef Sloboda a to je několik kroků. Jedním z důležitých aspektů je web. Náš web je, myslím, pěkný, máme flashové prezentace, ale doba je jinde a flash už není, co býval, prostě nesplňuje požadavky, které v současné době mám. Musí se dát podporovat hesly, musí být přístupný pro iPady a tablety, musí být prostě viditelný pro široké spektrum lidí.

 

A využíváte i Facebook?

Samozřejmě, založili jsme  na facebooku stránku „Jozef Sloboda fashion designer“, která se stává naším velmi důležitým komunikačním kanálem. Takže kdo chce vědět víc a třeba získat nějaké výhody, tak pouze stačí být fanouškem.

 

Pořádáte, podobně jako hodně našich návrhářů, módní přehlídky? Není tento druh prezentace jednou z cest, jak na sebe více upozornit?

Zatím jsem přehlídky nedělal. Naši klienti si nás vždy našli. A peníze a energii jsme dali třeba do různých reklamních kampaní. Ale teď bych rád něco takového uspořádal, trošku se začal zviditelňovat, protože na tom skutečně stojí velká část tohoto byznysu.

 

Proč si myslíte se běžní lidé neoblékají u návrhářů?

Důvodů je samozřejmě více. Kdysi jsem si myslel, že nás položí Čína, ale je to jinak. Všechno šlo na minimum. V oděvním průmyslu se položilo hodně dodavatelů. Měl jsem 3 české dodavatele košilovin, teď zůstal jeden. Další z důvodů jsou obchoďáky typu H&M, kde prostě nemůžu absolutně konkurovat cenou. Jejich a moje náklady jsou nesrovnatelné! A také jde o vkus či nevkus běžné populace. Někomu stačí obléci se v běžné konfekci a je spokojený. Proč by měl dávat za naše tričko 1300 Kč, když si jich nakoupí za tuto cenu pět v konfekci?

 

Co byste poradil těm, kteří naopak chtějí být originální a nechtějí být oblečeni pouze v konfekci?

Kombinovat. A zase kombinovat. Klidně si můžete koupit pěkné kalhoty v H&M a oživit to nějakým zajímavým kouskem od návrháře. To je stejné, jako v IKEA. Lidi si nakoupí nábytek v IKEA a pak to doladí třeba designovým kouskem, lampou, křeslem  z nějakého stylového obchůdku.

 

Jaký je tedy v současné době váš vztah k módě?

Kdysi jsem byl pro módu opravdu hodně zapálený. Ale dnes je móda pro mě jen součástí života, rozhodně ji neřadím na první místa v žebříčku hodnot. Ten jsem nedávno  trochu přehodnotil. Je ale důležitá, jak všichni víme, první dojem dělá úspěch a ten můžeme pomocí správně zvoleného oblečení výrazně ovlivnit. Jsem tak trochu jejím zajatcem. Bavily by mě i jiné obory designu, například interiéry (kde vidím i trochu větší životnost vynaložené práce), ale vlak už je rozjetý a je potřeba dojet do cíle.

 

Co je pro vás tedy v životě na prvním místě?

Já vždycky říkám: „nejdůležitější na světě je tvůj vlastní pocit“. Někdo by řekl automaticky zdraví, ale jsou lidé, kteří třeba trpí nějakou závažnou chorobou a zvládají to dobře a jsou lidé, kteří jsou zdraví, mají všechno a nikdy nebudou spokojení. Co je tedy nejdůležitější? Vlastní pocit ze všeho co děláme, nebo jak žijeme.

 

Ale snad máte i jiné koníčky?

No jéje spoustu, miluju hry, jsem soutěživý člověk. Brusle, v poslední době zase cvičení, uvědomuju si, jak je důležité udržovat tělo, aby mozek byl v kondici. Mám rád design obecně, cestování, téměř ze všech cest si vozím něco do bytu.

 

Střetává se váš vkus s vkusem vašich klientů?

Pokud myslíte můj osobní vkus, tak ten je hodně čistý a jednoduchý. Nějak jsem se k tomu dopracoval časem a líbí se mi takové věci jak v módě, tak třeba v interiérech. Ale samozřejmě druhá věc je, co od nás očekává klient. Ten chce nějaký zajímavý prvek, něco v čem budeme jiní, originální. Takže tady musím od svého osobního vkusu často upustit a popustit uzdu své fantazie. V průběhu mé kariéry jsem různě experimentoval a už vím, co si můžu dovolit a co ne.

 

Oblékáte se u Jozefa Slobody?

Jak kdy a jak co. Jak už jsem říkal, vyhovuje mi volnější, spontálnější styl, také proto, že žiji ve větším městě. Takže nosím spoustu věcí od sebe a spoustu od jiných značek. Mám rád britskou módu, která v současnosti dominuje. Mimochodem, každému doporučuji návštěvu Londýna, člověk až žasne, jak decentně originální oblečení tam doukážou lidé nosit. Normálně průměrný člověk se tam dokáže tak hezky sladit a přitom ne přehnaně, to se mi líbí.

 

Co ponožky v sandálech, prý to teď frčí?

Ano, to teď udělal Louis Vuitton. Ale ten si to může dovolit.

 

A co vám vadí na naší běžné módě?

Vadí mi outdoorový styl. Na hory, na Sněžku, na tůru budiž, ale na běžné nošení, do práce, nebo dokonce na společenskou akci???? Na to jsme my Češi experti!

 

To máte pravdu :). Ale když už jste zmínil Londýn, kam ještě jezdíte hledat inspiraci?

Hlavně tam, ano, ale také třeba do Paříže. Mám oči otevřené, sleduji lidi, jak se oblékají a v Londýně je to paráda, tam často pochytím věci, které potom uplatňuji ve svých střizích. Také se rád dívám na české filmy ze 70tých let. Třeba sleduji dámy, a některé prvky z jejich módy potom převedu do své pánské kolekce.

 

Jste gay, jak vnímáte situaci gayů v naší zemi?

Myslím, že je to tady fajn, skvělé. Jsem rád, že můžeme pořádat průvod gayů, dokonce jsem na něm spolupracoval, chystal jsem nějaká trička a náramky. Od přátel vím, že jsme inspirací pro země jako je třeba Polsko, kde tato situace není tak uvolněná jako u nás.

 

A jak vidíte sám sebe za 20 let?

Víte, ve dvaceti pro mě byl věk 35 úplně mimo a já se nyní cítím dobře, takže doufám, že to bude stejné. Že se člověk obklopí příjemnými věcmi a zase ten svět bude vnímat z jiného úhlu než dnes. Takže to snad bude ok!

 

 

Držím Vám pěsti, aby vše OK bylo a děkuji za rozhovor!

 

foto: Jozef Sloboda

Dita Brančíková / 15.10.2012
Související
reklama

Komentáře k článku

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme však, aby diskuse měly smysl. Proto vás prosíme, diskutujte slušně a k tématu článku. Příspěvky, které ve slušné a kultivované diskuzi nemají místo, mažeme.

Nový komentár





reklama

reklama

reklama


Najdete na FreshGayMag