reklama
cz / EN / esp

Buddhismus, hinduismus a homosexualita: Nejvíce tolerantní náboženství ke gayům? Dost možná!

Jak se staví k LGBT komunitě buddhisté a hinduisté? A jak reagují na gaye další východní učení?

reklama

Předtím, než se vrhnu do výkladu o homosexualitě a východních náboženstvích, chci zdůraznit dvě věci. Jelikož se v Česku mnohdy LGBT buddhisté ani hinduisté nevyskytují, sehnat nějaké materiály ke zpracování tohoto článku bylo tentokrát těžší, než obvykle. Asi vás tedy potěším, když řeknu, že poslední díl minisérie bude relativně kratší. Za druhé: Materiálů je k tématu homosexuality ve východních náboženstvích málo, proto na závěr čekejte krátkou zmínku o taoismu a tantře.

 

V Česku se v rámci východních náboženství setkáváme převážně s buddhismem. Buddhismus, jakožto duchovní učení, se člení do několika směrů. Každý směr se k homosexualitě může stavět jinak, záleží, jak pokrokoví buddhističtí mniši jsou. Stejně jako nejrozšířenější (nazývejme je v tomto článku slovem „západní“) náboženství, tak i „východní“ filozofie vlastní mnoho duchovních spisů. Pro buddhismus jsou nejstudovanějšími spisy Théraváda a Tripitaka. Théraváda, ani Tripitaka se sice ve svých spisech o homosexualitě přímo nezmiňuji, nicméně obecné výklady k sexuálnímu životu buddhistů mohou s homosexualitou souviset. Théraváda ukládá buddhistickým mnichům celibát. Naopak podle jiných buddhistických učenců by se studenti měli řídit Pěti základními pravidly. Třetí pravidlo vyloženě nabádá ke zdržení se „nesprávného“ sexuálního chování. Nepřímý odkaz na homosexualitu, nemáte ten pocit?  Třetí pravidlo tím chce hlavně zdůraznit důsledky na duchovní vývoj buddhisty. Třetí pravidlo se ptá, zda může homosexualita ovlivnit duchovní prožitek, respektive dosažení cílů (konečné duchovní osvobození). Pět základních pravidel bere v potaz i spis Tripitaka a o homosexualitě se proto vůbec nevyjadřuje.  Postoj buddhismu vůči homosexualitě ovlivňuje do značné míry zákon karmy. Mnozí buddhisté tvrdí, že homosexualita je karmickým trestem za heterosexuální prohřešek v minulém životě.

foto: budhistická svatba na Taiwanu

Výše uvedené řádky však nemusí platit pro všechny homosexuály. Alespoň podle Dalajlámových výroků. V roce 1997 prohlásil, že sexuální vztah mezi muži, vyznávající buddhistické učení, není přípustný. Pro ostatní homosexuály pochopení měl. Sexuální vztah mezi muži popsal jako vzájemně prospěšný, příjemný a neškodný. Své přesvědčení obhájil také v roce 2014 v jednom zahraničním interview. V mezidobí Dalajlámových slov k LGBT komunitě, se v roce 2012 konala v Tajwanu první lesbická svatba podle buddhistických zvyklostí. Jednalo se o první homosexuální svatbu v zemích, kde jsou buddhismus a hinduismus oficiálními náboženstvími (či učeními). V USA už byly sňatky homosexuálních buddhistů a hinduistů na denním pořádku.

 

Právě hinduismus se k LGBT komunitě staví vcelku „přátelsky“. Ačkoli některé hinduistické dharmické texty homosexualitu zakazují, řada hinduistických mýtických příběhů líčí homosexuální zkušenosti jako přirozené a radostné. Několik hinduistických chrámů má řezbářské práce, které líčí muže i ženy, provozující homosexuální pohlavní styk. Vztahy mezi osobami stejného pohlaví byly zastoupeny v hinduismu od védských dob až po současnost v rituálech, zákonech, umění a náboženských a mytických příbězích. Hinduismus ve své nauce vymezuje též pojem „třetí pohlaví“. Podle podrobné definice pojmu se můžeme domnívat, že hovoří o transsexuálech (podle oficiálního výkladu by však pojem měl klasifikovat eunuchy).  Mám-li však citovat z wikipedie, pak jsou třetím pohlavím myšleny „osoby které v sobě mají silné mužské i ženské prvky.“ Sexualita mezi mužem a osobou tzv. třetího pohlaví je formálně uznávána jako variace pohlavního styku mezi mužem a ženou. Pohlavní styk mezi muži (ne mezi muži a třetím pohlavím) je i přesto skrytě a neformálně provozován v oddělených pánských prostorách.

foto: hinduistická svatba

Jaký závěr tedy buddhismus a hinduismus homosexuálům nabízí? Mít někoho, kdo vás miluje, ať už jste jakéhokoliv pohlaví, není špatné. Problémem (jako u všech náboženství) je znovu sexuální život. Buddhismus i hinduismus (v souvislosti s dalšími východními náboženstvími) vymezují čtyři různé způsoby tělesného obcování mezi muži: vzájemné mazlení a hýčkání bez orgasmu, masturbace s orgasmem, orální sex a anální soulož. Podle východních názorů nejsou první dva způsoby považovány za homosexualitu v pravém slova smyslu a muž, který se jich dopustil, se nechápe za homosexuála. Podle hinduistických a buddhistických zásad je orální sex mezi muži nepřípustný, třebaže se vyskytují zmínky o staroindických masérech, kteří svým zákazníkům někdy poskytovali i tyto služby. V Kámasútře se píše o různých druzích orálního sexu mezi muži, ale praví se, že kněží a příslušníci vyšších kast by se neměli nechat „takto poskvrnit". Nadto hinduistické zákoníky zatracují muže, který pozře sémě druha. Anální sex mezi muži byl v Indii neznámý až do muslimských nájezdů.

 

I přes nekompromisní postoj vůči sexuálnímu chování LGBT buddhistů a hinduistů už není spojení homosexuality a těchto náboženství tabu. Tématice se věnují četné studie nebo romány.  K buddhismu jsem našel studie HOMOSEXUALITY IN THE JAPANESE BUDDHIST TRADITION (http://www.westernbuddhistreview.com/vol3/homosexuality.html) a Homosexuality in Buddhist Cultures (http://www.bhantedhammika.net/buddhism-and-lgbt-issues/homosexuality-in-buddhist-cultures). Knižně pak vyšla publikace od Hsing Yun Buddhism Pure And Simple. Hinduismu a homosexualitě je věnována studie Hinduism and homosexuality through the ages od Bharata Gupty (https://bharatabharati.wordpress.com/2016/04/03/hinduism-and-homosexuality-through-the-ages-bharat-gupt/). Dalšími studiemi mohou být Same-Sex Love in India: Readings from Literature and History Ruth Vanity a Saleem Kidwai, Tritiya-Prakriti: People of the Third Sex. Ruth Vanita napsala také román Love’s Rite. Ledy LGBT téma prolamují východní země také ve filmovém průmyslu. V roce 1996 natočil Deep Mehta film Fire. V roce 2004 vznikl film s lesbickou tématikou s názvem Girlfriend.

 

Závěrem se chci zaměřit na další (v Česku též) populární duchovní směry. Na taoismus a tantru. Už proto, že tantrické masáže začínají být v LGBT společnosti trendem. Jenže mnoho gayů si poselství tantry vykládá zcela mylně. Navíc taoistická a tantrická dogmata anální styk mužů zatracují. Učení anální styk popisují coby nepřirozený, nezdravý a pro psychiku potenciálně škodlivý. K přístupu tantrických jógínů ke gayům hovoří i jistý jógín Eduard. K fungování tantry u homosexuálů se pro web Rezonance vyjádřil následovně: „V tantrických praktikách neexistuje žádné místo pro homosexuály. Homosexualita je vysvětlována jako nepřirozená, nebezpečná věc. V dnešní době několik spisovatelů přidalo do tantrických knih i něco pro homosexuály, aby přizpůsobili tantru moderní době, ale to není správné, tento postoj je od základu špatný. Je dobré být tolerantní k těm, kteří za to nemohou. Ale většina z nich se může transformovat a může začít vztah se ženou. Neudělají to kvůli špatným zvykům a slabosti. Ale i pokud jsme tolerantní, homosexuálové by neměli začínat s tantrou, protože tantra pracuje s mužskými a ženskými energiemi a ty jsou u nich převrácené. Podobně jako slepému nedáte řídit auto, nepatří homosexuálové do tantry. Ale do společnosti patří, zde mají své místo.“ (zdroj: web Rezonance, Rozhovor: Lidé a duchovno - dotazy na Eduarda).

 

 

Taoismus má na homosexualitu docela zvláštní názor. Podle jedné zkazky se ví o čínské dynastii, která provozovala homosexuální vztahy v rámci pohlavního styku. Poslední vládci dynastie byli slabí a zdegenerovaní. Čínská dynastie Chan (8. stol. n. l.) byla na popud lidu svržena taoistickým vůdcem. V době vlády dynastie Chan se totiž rodilo nebývalé množství dětí s homosexuálními sklony. Masakr taoistického vůdce vůči dynastii Chan zapříčinil počátek negativního postoje k homosexuálům na východě (převážně v muslimských oblastech). Homosexualita se částečně připouštěla v souvislosti s uměleckými kruhy básníků a malířů. Velký výskyt homosexuality mezi umělci napovídá, že pokud je sexuální energie vyjádřena činností vyžadující mimořádnou trpělivost, pak může homosexuál dosáhnout opravdu duchovního pokroku.

 

Jak lze vidět i čtvrtý a poslední díl minisérie nám nabídl rozporuplné pocity a různé pohledy na homosexualitu. Jsem velice rád, že se vám série líbila a pokud byste si přáli podobnou sérii, napište do komentářů.

Tomáš Masař, foto youtube.com, facebook.com / 05.12.2016
Související
reklama

Komentáře k článku

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme však, aby diskuse měly smysl. Proto vás prosíme, diskutujte slušně a k tématu článku. Příspěvky, které ve slušné a kultivované diskuzi nemají místo, mažeme.

Nový komentár





reklama

reklama

reklama


Najdete na FreshGayMag