reklama
cz / EN / esp

Posilování 9. díl: zkuste TRX, bosu nebo powerplate!

Nejen netradiční cviky, ale i netradiční pomůcky vám pomůžou ve zlepšení vaší kondice

reklama

Posilování má většina z nás spojené především se zvedáním činek, nakládáním závaží na tyče anebo s posilovacími stroji nejrůznějších velikostí a provedení. A podle toho vypadají i posilovny… stroje, stojany s činkami, nástavce plné kotoučů… ale pokud se porozhlédnete, uvidíte i různé netradiční pomůcky. A to je právě směr, kterým se dnešní fitness ubírá. Představíme vám čtyři alternativní možnosti, jak cvičit trochu jinak, možná zase o něco efektivněji. Ve většině posiloven byste měli některý z následujících doplňků cvičení nalézt.

 

TRX

Jedná se o závěsné popruhy, které původně sloužily k účelům americké armády, aby vojáci mohli i v nepříhodných podmínkách procvičit celé svoje tělo. A o tom to přesně je. Tenhle "špagát" rychle smotáte do malého klubíčka a můžete si ho vzít třeba ven. Dnes již najdete i specializovaná místa na zavěšení TRX.  A když takové místo nenajdete, připněte si ho k jakékoliv hrazdě, tyči… Principem cvičení na TRX je využití vlastní váhy tak, že si ji můžete regulovat. Jednoduše-čím blíže máte nohy k závěsu, tím je cvičení obtížnější. Dalším bonusem je neustálé zapojení středu těla, břicha. Musíte mít tělo totiž po celou dobu zcela napnuté a jen silným břichem ho tak udržíte. Na TRX procvičíte opravdu celé tělo-břicho, záda, nohy, ruce… stovky cviků na jediném "stroji". Stačí mít tu správnou zásobu cviků. Inspirovat se můžete třeba na youtube.
 

foto: mějte pevný střed těla v průběhu celého cvičení
 

foto: přitáhněte se, v průběhu pohybu vydechujte

 

BOSU

S bosu jste se v nějaké posilovně už také pravděpodobně setkali. Jedná se o balanční podložku, tak trochu useknutý balón. A k čemu že to je dobré? Cvičením na bosu podporujete opět práci středu těla, zpevňujete svaly podél páteře a rozvíjíte schopnost udržet rovnováhu. Cvičení na bosu je všestranné a je vhodné téměř pro každého. Výhodou je, že pomocí bosu můžete z obyčejného cviku udělat cvik daleko více funkční a náročnější. Ukažme si to na příkladu. Vezměme klasický cvik-bicepsový zdvih. Při běžném provedení si stoupneme, vezmeme činku a párkrát zvedneme. Teď uděláme to samé, jen s tím, že budete stát na bosu. Co se stane? Najednou musíte vynaložit mnohem více energie, protože musíte udržet balanc a aktivovat svaly, které byste u běžného provedení vůbec nezapojili. Bosu však můžeme zapojit zcela samostatně. Můžeme na něm cvičit břicho, můžeme na něm klikovat nebo třeba dělat dřepy. A to už je vážně znát, že se nám něco hýbe pod nohama.
 

foto: bosu používejte i při dřepech, zapojíte více svalů a posílíte stabilitu těla
 

foto: držte nohy v pravém úhlu

 

POWER PLATE 

Tento stroj nenaleznete v každém fitku, je však potřeba zmínit jeho plusy a především ho odlišit od typu strojů Vibra.... Stroje Vibrastation nemají přílišný efekt na lidské tělo. Jak by mohlo. Stojíte půl hodiny na něčem, co se jen klepe a ještě jste u toho normálně oblečeni. Ne, takhle se opravdu postava neformuje… Stroje PowerPlate jsou však jiná liga. A to nejen, že stojí řádově statisíce. I tento stroj vydává nějaké vibrace, ovšem na tomto stroji cvičíte-stejně jako u bosu-můžete klikovat, dřepovat... Jde o to, že jak jde do zapojeného svalu vibrace, tak se sval zapojí více do hloubky a ve větší míře-a to až o 40%. Deset dřepů s vlastní vahou na PowerPlatu vydá za 10 dřepů s nějakou zátěží. Zapojené svaly se tak zpevňují až téměř ke kosti. Proto je Power Plate doporučován například po plastikách zkřížených vazů. Doporučuju ho občas zapojit do tréninku. Neuškodí, a ukáže vám, jak jet na maximum.
 

foto: jeden ze cviků na posílení tricepsu
 

foto: power plate vibracemi zapojí sval více do hloubky

 

KETTLEBELL 

Již starší náčiní, jinak zvané ruské zvony, dnes nabírá na populárnosti. Tato "činka" je jedinečná svým odlišným položením těžiště od úchopu. Dovoluje tak, i díky speciálnímu uchu, provádět širokou škálu velmi zajímavých cviků, rozvíjejících především tělesnou sílu, výbušnost. Zároveň vás naučí pracovat s dynamikou těla a jak správně využívat sílu. Jeden ze základních cviků je swing, čili švih, který rozvíjí právě sílu a energii švihu. Nohy, břicho a záda tak dostanou pořádně zabrat hned najednou.
 

foto: kettlebells

 

 

Pokud se chcete dozvědět více informací, napište mi na moji stránku na facebooku.

 

Děkujeme Holmes Place Karlín za poskytnutí prostor.


 

Tomáš Frýda / 07.02.2014
Související
reklama

Komentáře k článku

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme však, aby diskuse měly smysl. Proto vás prosíme, diskutujte slušně a k tématu článku. Příspěvky, které ve slušné a kultivované diskuzi nemají místo, mažeme.

Nový komentár





Patrik 16.02.2014
...tiež ste si všimli na poslednej fotke toho tuctového českého mladíka, aké má veľké brucho? :)
reklama

reklama

reklama


Najdete na FreshGayMag