reklama
cz / EN / esp

Posilování 8. díl: nejčastější chyby, které ve fitku děláme

Máte špatný postoj? Nebo podvádíte? Podívejte se na video a fotografie.

reklama

Po pár dílech, ve kterých jsme se zaměřovali na jednotlivé svalové partie, u nichž jsme se vám snažili dát tipy jak vaše cvičení nastartovat a ukázat vám nové způsoby a netradiční provedení různých cviků, vám přinášíme článek o tom, jakých chyb se lidé při posilování nejčastěji dopouštějí. 


A proč je to tak důležité? Možná je to kolikrát dokonce to nejdůležitější! Pokud budete cvičit a nebudete si dávat pozor na pár důležitých zásad, může to mít negativní vliv na výsledky cvičení. A to ze dvou základních hledisek. Jedno z nich je to zdravotní a tím pádem zcela nejdůležitější. Jestliže zkrátka budete cvičit technicky špatně, můžete si vykoledovat úraz. A takový natržený sval, vyhřezlá plotýnka nebo zlomené zápěstí vám cestu k vysněné postavě zásadně zpomalí, ne-li zcela znemožní. Druhým aspektem je, že pokud nebudete daný cvik cvičit správně, pravděpodobně přesunete práci z daného svalu na úplně jiný. A logicky tak nebudete vidět výsledky tam, kde je očekáváte. Přinášíme čtyři nejčastější chyby a poradíme vám, jak se jich vyvarovat.
 


Špatný postoj


Pokud si myslíte, že je jedno, jak u cvičení stojíte, jste na omylu. Ve fitness centrech a na sportovištích vídáme spoustu lidí, kteří ve snaze uzvednout více, stojí u cvičení doslova jako prase. Nohy od sebe, za sebou, zvedající se paty… Jak byste tedy měli správně stát u cviků, které provádíte ve stoje? Chodidla byste měli mít vždy na šířku boků (pánve), kolena lehce pokrčená a váha na celých chodidlech. Jen tento postoj, vycházející z anatomie, vám umožní správně zapojit střed těla a získat tak maximum síly.
 


foto: špatný postoj, nohy příliš od sebe
 

foto: takto je to správně, nohy na šířku boků
 

foto: při cvičení s kladkou ji nikdy nedávejte za hlavu! Ničíte si krční páteř

 


Cheating


Cheating v doslovném překladu znamená podvádění. A přesně tak to je. Podvádíte však především sami sebe. O co jde v praxi? Jednoduše využijete síly jiných částí těla a švih k tomu, abyste činku dostali tam, kam chcete. Většinou se tak děje houpavým pohybem, nadhozem, švihem… Ke slovu se však přitom dostávají zcela jiné partie, většinou spodní záda a přední ramena, přesně ta část těla, která by měla být tvrdému tréninku ubráněna. Cheating je někdy využívanou metodou cvičení, pro 98% z nás však zcela nevhodný. Raději se soustřeďte na to, aby byl každý cvik precizně provedený ve své základní sestavě.
 


foto: při zvedání činky si nepomáhejte zády
 

foto: zaměřte se jen tu svalovou partii, kterou chcete procvičit 

 

V tomto krátkém videu uvidíte posilování bicepsu. V první fázi cvičí Tomáš správně, tělo se nehýbe, střed těla je pevný. V druhé části je vidět, jak si Tomáš pomáhá zády a švihem. A na to pozor! 

 


Pozice břicha a spodních zad


Pevný střed těla je alfou omegou veškerého posilování. Jejich dokonalá souhra nám dovoluje využít daleko vyšší síly při procvičování periferních svalů. Laicky řečeno-máte-li v pořádku břicho a záda, můžete se víc soustředit na ostatní posilování. U většiny lidí nastává ten problém, že střed těla povolí a mají pak prohnutá záda a vypoulené břicho. To ovšem vede k extrémní zátěži páteře a ke svalovým dysbalancím. Správně musíte mít vždy vtažené aktivní břicho, které se tak stává oporou spodní části zad. Ta nikdy nesmí být prohnutá.
 


foto: častá chyba při cviku, propadlý střed těla
 

foto: základem je pevný střed těla

 


 Obecná technika


Vezměme to ve stručnosti. Aby měl každý cvik co nejefektivnější účinek na přeměnu těla, je zapotřebí dodržovat všechny parametry daného cviku. To může být postoj (obecně pozice těla), rozsah cviku, správné úhly v jednotlivých kloubech, adekvátní zatížení, zařazení ve tréninku a další a mnohé další. Vždy se snažte, abyste si neublížili, abyste svaly cítili tam, kde máte, aby vás nebolely klouby. Berte cvičení s lehkostí a radostí. Vždyť to děláte pro sebe... 

 

V příštím díle se společně zaměříme na doplňkové způsoby cvičení, které můžete zkombinovat s těmi, o kterých jsme v našem seriálu psali. Pokud se chcete dozvědět více informací, napište mi na moji stránku na facebooku.

 

Děkujeme Holmes Place Karlín za poskytnutí prostor.

Tomáš Frýda / 26.01.2014
Související
reklama

Komentáře k článku

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme však, aby diskuse měly smysl. Proto vás prosíme, diskutujte slušně a k tématu článku. Příspěvky, které ve slušné a kultivované diskuzi nemají místo, mažeme.

Nový komentár





Kuky 31.01.2014
Ahoj, bude nějaký díl věnován čistě protažení a kardio cvikům? díky ;)
Tom_trenér 07.02.2014
I tyto díly připravujeme:-)
Matej 30.01.2014
Ahojte, chcel by som sa najmä pána trénera (alebo iných už skúsených návštevníkov fitness centier :)), koľko cvikov v jednej sérii sa odporúča začiatočníkovi. A koľko sérií treba urobiť? Alebo je to skôr o mojom pocite? :)

Neviem vôbec, ako začať a hanbím sa, že nič neudvihnem :(( :D
Dalibor 28.01.2014
Konečně někdo řekl jednu hodně opomíjenou pravdu, že stahovat kladku za hlavu je velmi nebezpečné a to nejen pro krční páteř. Denně to odnaučuji nové příchozí a vysvětluji postupně jak správně cvičit. Tohle je konečně rozumná cesta, je trnitá, ale má své ovoce.
Tom_trenér 28.01.2014
Díky za sdílení názoru:-)
:P 28.01.2014
Ahoj, možná je to detail, ale mně by se hodila rada, jak je to při cvičení s dýcháním. Výdechy a nádechy... díky
Tom_trenér 28.01.2014
Ahoj,
obecně platí, že výdech je tam, kde potřebuji vyvinout větší sílu-např když zvedám tyč, když se zvedám ze dřepu...a naopak nádech je tam, kde sval "povoluji".

Zdravím a sportu zdar:-)
:P 28.01.2014
Ahoj, možná je to detail, ale mně by se hodila rada, jak je to při cvičení s dýcháním. Výdechy a nádechy... díky
Oty Roasted 27.01.2014
Díky moc za tenhle perfektní "seriál". Opravdu skvělý popis cviků i častých chyb a hodně dobré fotografie. Od června pravidelně cvičím. Snažím se to dělat poctivě a správně a s tím mi velmi pomáháte. A samozřejmě Tomáš je velmi pohledný, což je příjemný bonus navíc. Pokračujte dál. Ještě jednou díky.
Redakce 27.01.2014
Děkujeme, to byl náš cíl, vám, čtenářům, pomáhat. Připravujeme další díly, seriál například doplníme o téma stravování. Na facebooku uvidíte něco málo ze zákulisí příprav focení... :) http://www.facebook.com/FreshGayMag
reklama

reklama

reklama


Najdete na FreshGayMag